2015. május 30., szombat

A generációk

Az internethasználathoz viszonyított „generációkról” A mai rohanó világban megváltoztak az értékek, más értékrendszerben élnek, nőnek fel a mai kor gyermekei. A generációk közti gondolkodásmódbeli különbségek egyre jobban felszínre törnek. Vajon miért is van ez? Ahhoz, hogy erre a kérdésre válaszolni tudjunk, meg kell nézzük, hogy a ma élő embereket hogyan is csoportosíthatjuk, a „számítógépes világhoz” viszonyítva.
A veteránok
A szakemberek a generációkat X,Y,Z...és G-generációkra osztják. Ezek szerint, az 1920-30-as években születettek az úgynevezett „Veteránok”. Ők idős korukban találkoztak először az internettel. Számukra a számítógép használat önmagában is kihívás, távolinak tűnő „valami” és nehezen birkóznak meg a digitális társadalom kihívásaival. A Baby-boom generáció
Az 1946-1964.között születettek a „Baby-boom” kor emberei. A számítógéppel való kapcsolatuk változó, sokan életük derekán találkoztak számítógéppel, majd később az internettel. Munkavégzésükbe szinte kényszer (legyen az külső vagy belső) hatására épült be az internet használata de ez nem hozott radikális változást az életükben. Talán épp ellenkezőleg. Szembesültek azzal, hogy nehéz versenyben maradni. „Ötven év felett a többség nem használja a világhálót, a rendszeres internetezés egy átlagosnál képzettebb és az újdonságokra nyitottabb rétegre jellemező, azt lehet tehát mondani, hogy az internet ebben a korosztályban kiemel a tömegből.” Az X-generáció
Az „X generációba” általánosan az 1965-1975 között születetteket sorolják. Ők képezik az „átmeneti generációt”. Már kamasz vagy ifjúkorukban találkoztak az internettel. A web fontos helyet foglal el a munkavégzési feladataik illetve tanulási eszközeik közt. Életvitelükben többnyire jelen van az internet. Jelenleg ez a generáció dominálja a munkaerőpiacot. Ők már használják az e-tanulási eszközöket, többnyire rájöttek az élethosszig tartó tanulás fontosságára. Számukra már az internet egyfajta segítség is. Az Y generáció
A megnevezést az 1976-1995 között születettekre használják. Ők már gyermekkorukban találkoztak az internettel. Ők képezik a digitális nemzedék első hullámát. A munkaerőpiacon komoly kihívást jelentenek az X. generáció számára. Az internettel szinte „játékosan” oldják meg a napi munkahelyi feladatokat. Ők már rendszeres használói a web által biztosított lehetőségeknek. A tanulási szokásaik a „hagyományos” és az „e-tanulás” közt mozognak, ismerik mindkét lehetőséget, de szinte konzervatívabbnak nevezhetnénk őket, ha a tanulási szokásaikat elemezzük. Ők még mindig előnyben részesítik a „hagyományos” nyomtatott könyveket, az újságot főként az újságos bódénál vásárolják, azt olvassák, de többségük nyitott a digitális eszközök használatára. A negyven év alatti generációból tízből kilencen aktívan interneteznek, és az a fiatal, aki nem él ezzel a lehetőséggel, menthetetlenül lemorzsolódik. A kutatások kimutatták, hogy 41 százalékuk az elektronikus kommunikációt jelölte meg az elsődleges kommunikáció fő formájaként, ami megelőzi a személyes és a telefonos kommunikációt. Az Y generáció ars poeticája: „Az élet elég rövid, ezért fontos, hogy boldog legyek.” Ezért minden eszközt megragadnak személyes kényelmük, boldogságuk eléréséhez, beleértve az internet által biztosított lehetőségeket is. Így elmondhatjuk, hogy az Y generáció kommunikációjának elsődleges formája az internet. Ők a „digitális bevándorlók” (mai szülők, tanárok, stb.). A Z-generáció
Az 1995-2010. között született fiatalok alkotják az „Z-generációt”. Ők már a digitális technológiákat alkalmazó eszközök legújabb trendjeit használják, az idősebbeket zavarba ejtő magabiztossággal. Ez a nemzedék soha nem élt olyan társadalomban, ahol nem volt internet. Számukra már teljesen természetes, hogy miközben egymással, szüleikkel csevegnek, letöltenek néhány filmet, megnéznek közben egy-egy „vicces” videót. Kommunikációs szokásaik szorosan kapcsolódnak az internethez. Ugyanígy a tanulásban sokkal közelebb áll igényeikhez az e-tanulás, vagy eLearnig. Dolgozataik is sokszor „hemzsegnek” az interneten talált információktól. Tudásuk úgymond változást szenvedett. Kicsit olyanná váltak, mint a könyvtárosok: a kérdésekre, sőt az élet kérdéseire is, nem kimondottan a választ tudják, hanem sokkal nagyobb esélye van annak, hogy a választ tartalmazó internetes oldalnak a webcímét „fújják”. Őket nevezzük a „bedrótozott nemzedéknek” vagy a „Facebook-generációnak”. Ők a „screenagerek” vagy magyarul a képernyő-nemzedék. Sokkal gyorsabb ritmusban élik az életüket, mint az Y nemzedéket képviselő szüleik. Társas életük sokkal nyitottabb, szélesebb skálán élik. Sokkal gyorsabban döntenek, mint szüleik, kevésbé támaszkodnak érzelmeikre a döntéseik meghozatalához. Sokkal jobban bíznak magukban, mint a körülöttük levő világban. Inkább okosaknak nevezhetjük őket, mint bölcsnek. Bátrak, kezdeményezőek, nem félnek a változásoktól, inkább a praktikus szemlélet jellemzi őket. Az elektronikus eszközöket elképesztően profi módon kezelik, viszont – vagy éppen ezért - a szabályok betartására kisebb hajlandóságot mutatnak. Ők a „digitális bennszülöttek”. Ők azok, aki jobban kedvelik az ábrákat, képeket, az egyszerű (nyomtatott) szöveggel ellentétben. Gyakran menekülnek a nyílt konfliktus elől a számítógép nyújtotta látszólagos „biztonságba”. Így fenn áll annak a veszélye, hogy elidegenednek a körülöttük levő világtól. Sok esetben a chatszobákban, a közösségi hálókon sok száz „baráttal” rendelkeznek, de családtagjaikkal „élőben” nem képesek kommunikálni. És még ezután kezd önálló lenni a 2010.után született generáció, az „alpha” vagy „G-generáció”, a 3 és a 4G technológia nemzedéke… Felhasznált forrásanyagok jegyzéke: 1. http://www.slideshare.net/pedmie2011osz/ygenerci-ppt?related=1 2. http://www.slideshare.net/rohenshar/y-generci-a-munkaerpiacon 3. http://www.slideshare.net/csehkornel/xyz-lead 4. http://www.slideshare.net/pedmie2011osz/z-generci-kkesi-9919780 5. http://www.slideshare.net/SandorBIBA/biba-sndor-prezy-42421527 6. http://www.slideshare.net/laszlojona7/z-generci-44678675

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése